Menu Start

FIA lijkt de overheid wel

Iedereen die dacht dat de overheid met Covid-19 regeltjes een land kon slopen, die blijkt gelijk te hebben. Alles moet stuk. Maar ook in de sport gaat het goed mis. En dan spreek ik even over de sport die me na aan het hart ligt, autosport. Daar zwaait de overheid geen scepter, maar de FIA.

Formule 1

Wie autosport zegt, die zegt in eerste instantie Formule 1. En laten we even niet ingaan op het feit of die Belgische Limburger die in Monaco woont nu wel of niet terecht kampioen is geworden, maar om alles er omheen. Het is zo oud als de weg naar Kralingen dat de. beslissingen van een scheidsrechter ter discussie staan. En die scheidsrechter heeft bij de Formule 1 een naam: FIA.

FIA beslist

Wanneer de FIA spreekt dan dienen de partijen die ter discussie staan te zwijgen. Maar dan moet diezelfde FIA wel recht spreken en consequent zijn. Dat leerde ik al toen ik een kind moest opvoeden: nee is nee. En als je daar zo af en toe van afwijkt als FIA dan levert dat scheve gezichten op, maar je ondermijnt daarmee ook je eigen gezag. En zo geschiedde. Rechtszaken, boze fans, wisselende interpretaties van de reglementen zijn er een voedingsbodem voor.

F1 is stuk

Inmiddels is het miljarden dansje dat F1 heet alleen nog maar een zaak waar als eerste de dollars tellen en dan komt er heel lang niets, dan nog een hele tijd niets en dan pas de sport. Alles draait om het geld. En dat geld dat maakt veel stuk in de sport, ook in de autosport.

Volgende slachtoffer

Het volgende slachtoffer ligt inmiddels op het hakblok bij de FIA en dat betreft de rallysport. Rally is de sport waarbij auto’s om de minuut starten en zo hard mogelijk van A naar B rijden. Ze doen dat over de openbare weg die is afgesloten voor het overige verkeer.
En vroeger deden ze dat met auto’s waarvan de gemiddelde huisvader dacht dat hij er ook zo één in de showroom kon halen. Een prachtige reclame voor de meedingende merken.

Uit de hand

De FIA laat dit beeld echter doelbewust uit de hand lopen door de reglementen dusdanig in te richten dat de deelnemende merken aan het wereldkampioenschap auto’s ontwikkeld hebben die op het logo op de voorste grill na in de verste verte niet meer lijken op die in de showroom. Maar zelfs daar is nog wel mee te leven, want niemand zal ontkennen dat het mooi oogt op de foto.

Elektrisch

Maar het ergste is dat de FIA zich laat beïnvloeden door de klimaatlobbyisten die eisen dat we op korte termijn allemaal elektrisch moeten rijden. Dat elektrisch rijden ook een milieusloper is, daarover kan je een discussie voeren, maar de oortjes van de FIA hangen naar een overgang. En die overgang zoeken ze momenteel in hybride voertuigen. Half met een uitlaat en half met een accu rijden zeg maar.

Neuville ook slachtoffer van flauwe regels bij de FIA

Regeltjes

En nu is momenteel de wellicht meest bekende rally ter wereld gaande, de Rally van Monte Carlo, waarbij de deelnemers stoeien met het gedoe rondom die accu hokken. Want op sommige plekken is het verboden om de motor te starten. En dat terwijl het opladen weer niet altijd even snel kan en nog wat van dat soort ellendige zaken. De rallysport is niet klaar voor elektrisch rijden en als je het eerlijk vraagt aan alle deelnemers dan zullen die ook bevestigen dat het niet zo is en eigenlijk ook nooit zover komt.
Maar it’s all about the money en dus gaat de FIA met een 100% garantie ook de rallysport stuk maken helaas. Wat ben ik blij dat ik van een eerdere generatie ben, echt.

Voor de liefhebbers

Rubrieken:Columns

Gemarkeerd als:

Blutz

Michèl. Ik bedacht concepten zoals Xandra, Afarma, Wapwinkel, Ibizavandaag, Chillnight, Close2heaven en Beatsandbites. Nu beperk ik me tot het schrijven van wat columns en content voor een aantal websites, maar ik doe dat met groot plezier.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.