Menu Start

Social media is kapotstuk

Iedere vrijdag is het weer prijs. Sinds enige weken verschijnt de hash #terugvolgvrijdag op mijn tijdlijn. Een kansloze en vooral domme insteek op Twitter.

Meer volgers

Kijk, laat ik voorop stellen dat als je wat grappigs, leuks, droevigs, spannends en vooral unieks te melden hebt dan kan het belangrijk zijn dat je boodschap door zoveel mogelijk mensen gelezen wordt of gaat worden. Maar helaas, het overgrote deel van de mensen op Twitter hebben helemaal geen berichten die voldoen aan de bovenstaande voorwaarden. In het beste geval hebben ze een scherpe Tweet van een andere ge-re-tweet.

Waarom toch

Toch is het klaarblijkelijk, net zoals dat eerder het geval was met de door huisvrouwkes verpeste Facebook groepen, belangrijk voor je status om veel ‘volgers’ te hebben. En die volgers willen ook weer volgers om elkaar vervolgens te gaan re-tweeten. Wat dat tot doel heeft is me een raadsel.

Organisch

Weet je meisjes, en een enkel jongetje dat dezelfde fout maakt, ik leg je nog één keertje uit waarom volgers die niet organisch gekomen zijn volslagen zinloos en vooral nutteloos zijn en mogelijk zelfs het uitdragen van jouw boodschap belemmeren.

Percentage

In de begindagen van social media bestonden er nog geen algoritmes. Als jij iets postte, verscheen jouw post automatisch bovenaan de tijdlijn van je volgers. Tot het moment dat iemand anders iets plaatste en jij naar plek 2 verschoof: omgekeerd chronologisch, noemen we dat. Om gebruikers een betere ervaring te bieden, werken social media platformen inmiddels met algoritmes. Die hebben als doel om vooral relevante content eerst te tonen, in plaats van de laatst geplaatste. En daar zit het hem precies.

Gemiste kans

Stel, je hebt 1.000 volgers, waarvan er 100 organisch zijn en die andere 900 zijn er gekomen door debiele acties zoals #terugvolgvrijdag. Als het belangrijke bericht dat jij de wereld in slingert via Twitter bij 10% van je volgers terecht komt, dan is de kans vrijwel nihil dat je Tweet gelezen wordt door de mensen waar jij het voor hebt zitten tikken; je organische volgers. Je bericht verschijnt op de tijdlijn van iemand die jou volgt omdat hij of zij wordt teruggevolgd en niet omdat er interesse is in wat jij te vertellen hebt.

Stop ermee

Slinger Tweets de wereld in die er toe doen, waar mensen over praten en wat mensen boeit of ontroert. Maar stop met het volgen van kansloze Twitteraars en stop met het bedelen om volgers waar je geen ruk aan hebt!

#stopterugvolgvrijdag

Rubrieken:Columns

Gemarkeerd als:

Blutz

Michèl. Ik bedacht concepten zoals Xandra, Afarma, Wapwinkel, Ibizavandaag, Chillnight, Close2heaven en Beatsandbites. Nu beperk ik me tot het schrijven van wat columns en content voor een aantal websites, maar ik doe dat met groot plezier.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.