Menu Start

Verantwoording afleggen over de kosten van je baan

Wanneer de vuilniswagen door de straat is gereden dan kan je er met een gerust hart vanuit gaan dat je kliko geleegd. En als je boodschappen over de band langs het kassameisje gepasseerd met een kort bliepje, dan kan je er vanop aan dat je ze kunt afrekenen. En als je hovenier een hele dag met zijn personeel in je tuin aan de slag is geweest dan is er gesnoeid wat er gesnoeid moet worden. Maar bij de politie ligt dat wat ingewikkelder.

Kruispunt

De tijd dat een agent midden op een kruispunt als een strenge meester verkeerskunde de toesnellende auto’s en (brom)fietsen deed stoppen dan wel maande om door te rijden met handgebaren is ver achter ons. Met de komst van de stoplichten kon de verkeersagent omgeschoold worden tot wietsnuffelaar of Twitterexpert.

Social media

Het lijkt er wellicht op dat de aanwezigheid van de politie – in de vorm van haast ontelbare speciale teams – op social media een geste is naar de burgers. Een betere betrokkenheid en inzicht in hun werkzaamheden tonen resulteert volgens de experts van hun eigen club in een algemeen positiever beeld van het blauwe petten apparaat.

2.300 online

Alles bij elkaar zijn er meer dan 2.300 politieaccounts online*. Tel daar nog eens de politievloggers en YouTube-kanalen bij op. Online aanwezigheid is tegenwoordig meer en meer onderdeel van het reguliere politiewerk. Vanzelfsprekend schrijven ze ook nog wel eens een bekeuring, of nemen ze een aangifte op, of vegen ze het glas van de gebroken koplamp bij een aanrijding van de straat. Maar toch, de politie is overduidelijk en in grote aantallen aanwezig op platforms zoals Instagram, Facebook en Twitter.

* bron: politie.nl

Wat ze doen

De publicaties van de politiemedewerkers op social media zijn als je ze eens doorbladert, voornamelijk een lofzang over hun eigen prestaties. Denk daarbij aan een opgepakte straatdealer, een grote controle waarbij drugs en vuurwerk is aangetroffen en opgerolde wietkwekerijen. Meestal wordt er met trotst getoond wat ze hebben buit gemaakt. De burgers worden hierdoor geïnformeerd over de werkzaamheden en daar kan je wat van vinden, maar kwaad kan het niet.

Wat wel vervelend is

Het wordt echter ongemakkelijk als opgefokte agenten uit eigen titel reageren op de commentaren van burgers. Want je mag natuurlijk alles zeggen over de politie, zolang het maar geen negatief commentaar is. Zodra het commentaar geen spreekwoordelijke veer in de bips is, voelen agenten zich vaak geroepen om zich op ongepast wijze te verdedigen.

Het moment

En precies dat is het moment waarop de agent moet beseffen dat hij die drol moet inslikken en zich verder moet onthouden van commentaar. Geen olie op het vuur gooien in elk geval. Een agent is immers aangenomen en opgeleid om ons te dienen, bij te staan en te beschermen. Maar niet om met een gestrekt been als een idioot in de aanval te gaan op sociale media websites. Daar zijn ze niet voor opgeleid.

Clowns en cabaretiers

Maar het kan nog erger wanneer agenten zich op de paden van humor gaan begeven. Sommigen hebben misschien op een verjaardag wat lachers op hun hand gekregen, maar als ze écht grappig zouden zijn waren ze natuurlijk nooit agent, maar bijvoorbeeld clown of cabaretier geworden (dat betaalt ook stukken beter overigens).

Alles onaardig?

Is er dan niet aardigs te melden over de Nederlandse politie? Jawel, deze mannen en vrouwen doen ook zeker goed werk in de opsporing, bij huiselijk geweld, als er aanrijdingen zijn, om slachtoffers bij te staan en meer van dat soort zeer belangrijke taken. Taken waarvoor ze zijn opgeleid en er tot in den treuren is geoefend. Maar voor het tikken van allerlei zwetspraat zijn ze niet opgeleid en dat hoeft ook in de toekomst niet wat mij betreft.

Verandering

Maar helaas zal er weinig veranderen. Het overgrote deel van de op social media getoonde berichten van de politie is slechts ter verdediging van de honderden miljoenen die dit apparaat wordt toebedeeld ieder jaar. Kijk ons eens goed bezig zijn publicaties.

Rubrieken:Columns

Gemarkeerd als:

Blutz

Michèl. Ik bedacht concepten zoals Xandra, Afarma, Wapwinkel, Ibizavandaag, Chillnight, Close2heaven en Beatsandbites. Nu beperk ik me tot het schrijven van wat columns en content voor een aantal websites, maar ik doe dat met groot plezier.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.